اعلام رتبه‌ی «دانشگاه صنعتی امیرکبیر» بر اساس رتبه‌بندی «کیو-اس»

 | تاریخ ارسال: 1401/3/22 | 

بر اساس رتبه بندی جهانی «کیو-اس» جدیدترین نتایج رتبه‌بندی دانشگاه‌های برتر دنیا برای سال ۲۰۲۳ منتشر شد که دانشگاه صنعتی امیرکبیر نیز در این رتبه بندی در جایگاه دانشگاه دوم ایران قرار گرفته است.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر،نتایج رتبه بندی سال ۲۰۲۳ کیو اس، در تاریخ ۱۹ خرداد ۱۴۰۱ ( ۸ Jun)  منتشر شد. در این رتبه بندی ۱۴۲۲ دانشگاه از سراسر جهان مورد ارزیابی قرار گرفت که دانشگاه صنعتی امیرکبیر با رتبه ۴۴۳ به ترتیب دانشگاه دوم ایران معرفی شد.
براساس این رتبه بندی دانشگاه های صنعتی کشور به نسبت اینکه تعداد آنها از دانشگاه های جامع و علوم پزشکی کمتر است در این رتبه بندی عملکرد بهتری داشته اند.
رتبه­ بندی کیو اس توسط موسسه «کاکارلی سیموندز» در کشور انگلستان انجام می­گیرد و عملا از سال ۲۰۱۰ به صورت مستقل دانشگاه های دنیا را مورد ارزیابی قرار می دهد. 
گفتنی است، روش شناسی رتبه بندی جهانی کیو اس بر اساس دامنه گسترده ای از فعالیت های دانشگاهی طراحی شده است.
در این رتبه بندی دانشگاه ها توسط ۶ شاخص در قالب ۴ حوزه کلی آموزش، پژوهش، قابلیت جذب در بازار کار و بین المللی سازی ارزیابی می شوند. 
در رتبه بندی جهانی کیو اس  بررسی شهرت دانشگاه با وزن ۴۰درصد، ارزیابی کارفرمایان با وزن ۱۰، نسبت اعضای هیئت علمی بین المللی با وزن ۵، نسبت دانشجویان بین المللی با وزن ۵، میزان استنادات به ازای هر عضو هیئت علمی با وزن ۲۰ و نسبت اعضای هیئت علمی به دانشجو با وزن ۲۰ درصد جهت ارزیابی عملکرد دانشگاه ها بهره برده است.
همچنین پایگاه رتبه بندی کیو اس در ارزیابی خود در شاخص مربوطه به اندازه گیری تاثیر پژوهش، اطلاعات پنج ساله موجود دانشگاه ها را در پایگاه استنادی اسکوپوس مورد بررسی قرار می‌دهد.