برگزاری سومین همایش جایزه ملی تعالی لجستیک و زنجیره تأمین / از ۱۴ شرکت تقدیر شد

 | تاریخ ارسال: 1401/8/28 | 



سومین همایش جایزه ملی تعالی لجستیک و زنجیره تأمین به میزبانی دانشگاه صنعتی امیرکبیر در روز چهارشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۱ برگزار و از ۱۴ شرکت برتر در این حوزه تقدیر شد.

مشروح این مراسم را در ادامه از نظر می‌گذرانید:
 
رئیس دانشگاه:
آمادگی دانشگاه صنعتی امیرکبیر برای ورود به حل مسائل لجستیکی کشور

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: دانشگاه صنعتی امیرکبیر آمادگی دارد به زمینه های لجستیکی ورود کند و رساله های دکترا و پروژه های واقعی تر در این زمینه به انجام برساند.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دکتر سید حسن  قدسی پور رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر درمراسم افتتاحیه همایش پایانی سومین دوره جایزه ملی تعالی لجستیک و زنجیره تامین گفت: لجستیک، بحث کاملا تخصصی است که مانند خیلی از زمینه های دیگر زندگی بشر تحت تاثیر اینترنت بوده است.
وی با بیان اینکه در دهه ۱۹۸۰ میلادی کاهش حجم خرید و افزایش دفعات ارسال ، مساله اصلی لجستیک بود گفت: در دهه ۱۹۹۰انعطاف پذیری در تولید و برقراری رضایت مشتریان نکته کلیدی در فضای لجستیکی بود.
وی با بیان اینکه هم اکنون فضای مجازی و اینترنت  در حال تحول لجستیک و تدارکات می باشد  گفت: بیگ دیتا و تاثیراتش در لجستیک، تبادل اطلاعات و  تعاملات مالی قویا تحت تاثیر توسعه تکنولوی قرار گرفته است.
دکتر قدسی پور گفت: در برخی صنایع تا ۸۰ درصد از قیمت تمام شده  را حمل و نقل  تشکیل می دهد که این میزان جای تامل دارد اما آ مار رسمی در جهان تا ۱۵ درصد است؛ این آمار در ایران تا ۳۰ درصد ارزیابی شده است.
رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: ما در مدیریت کشور در یک جاهایی خوب عمل کردیم و در جاهایی هم ضعف داشتیم که این ضعف بیشتر در مدیریت کلان بوده است.
وی اضافه کرد: در قالب کلان کشور سیستمها تا حدود زیادی ازکنترل خارج می شود و نمی توانیم بگوییم کل سیستم تحت کنترل  است و در سمینارها باید به این فرایندهای کلان بیشتر توجه کنیم. ما اکنون در حمل و نقل گندم، لاستیک ماشین، فولاد، و... با مشکلاتی مواجه هستیم.
دکتر قدسی پوربا تاکید بر اینکه آسیب شناسی حمل و نقل کلان یکی از محورهای اساسی است که میتواند دراین همایش مورد بررسی قرار بگیرد، گفت:دانشگاه صنعتی امیرکبیر آمادگی دارد به زمینه های لجستیکی ورود کند و رساله های دکترا و پروژه های واقعی تر در این زمینه به انجام برساند.
وی گفت: لازم است در این همایش با تامل روی مسائل لجستیکی کشور بحث شود ضمن اینکه ضروری است دستگاهها از دانشگاهها چنین موضوعاتی را مطالبه کنند.

 
دبیر جایزه ملی تعالی لجستیک و زنجیره تامین؛
فرهنگسازی موضوع لجستیک در کشور
با برگزاری جایزه ملی تعالی لجستیک و زنجیره تامین

دبیر جایزه ملی تعالی لجستیک و زنجیره تامین گفت: در درجه اول فرهنگ سازی و توجه دهی به مقوله مهم و تاثیرگذار لجستیک در بنگاه های اقتصادی در سطح کلان کشور هدف از برگزاری این رویداد است.
دکتر بهروز کریمی دبیر جایزه ملی تعالی لجستیک و زنجیره تامین در این مراسم گفت: در درجه اول فرهنگ سازی و توجه دهی به مقوله مهم و تاثیرگذار لجستیک در بنگاههای اقتصادی در سطح کلان کشور هدف از برگزاری این رویداد است.
وی افزود: ما معتقدیم برگزاری این رویداد می تواند بستری برای  شناساندن و تقویت نقاط قوت بنگاه ها و شناسایی  نقاط احتمالی که نیاز به توجه بیشتر دارد کمک کند.
وی با تاکید براینکه این رویداد در راستای افزایش بهره وری بنگاه ها است، گفت: یکی از نقاط ضعف بخش های اقتصادی ما بحث های لجستیکی و مدیریت زنجیره تامین است که سالانه هزینه زیادی را به بنگاه ها و بخش کلان کشور تحمیل می کند.
دکترکریمی تاکید کرد: ضرورت دارد که بتوانیم بهتر و بهینه عملکردهای  لجستیکی را دنبال کنیم که این موضوع قطعا تاثیر بسزایی در بخش های اقتصادی کشور ما خواهد داشت.
دبیر این جایزه تاکید کرد: هرچه بیشتر این موضوع را مورد توجه قراردهیم می توانیم بستری برای فعالیت های ارزشمند بنگاه های اقتصادی فراهم کنیم.
وی در خصوص این جایزه گفت: در اوایل سال ۹۷ با تشکیل تیم تحقیقاتی در مورد تعالی  جایزه  کارمان را شروع کردیم و یک الی دوسال تمامی مدلهای مشابه را مورد بررسی قرار دادیم تا اینکه در سال ۹۸ اولین دوره جایزه ملی را برگزار کردیم.
دکتر کریمی با تاکید بر اینکه برای برگزاری این رویداد تفاهم نامه ای با وزارت صنعت، معدن، تجارت منعقد کردیم گفت: از این رو وظیفه برگزاری این جایزه در راستای اهداف وزارت صمت بر عهده ما بود.
به گفته دبیر جایزه، امسال در برگزاری سومین دوره جایزه، تاییدیه از سامان ملی بهره وری ایران را دریافت کردیم زیرا این سازمان وظیفه ارتباط بخشی به جوایز ملی را دارد.

 
نماینده مجلس تاکید کرد؛
ضرورت ایجاد اندیشکده حکمرانی لجستیک و زنجیره تامین
در دانشگاه صنعتی امیرکبیر در کنار جایزه

نماینده مجلس شورای اسلامی به ضرورت ایجاد اندیشکده لجستیک و زنجیره تامین تاکید کرد و گفت: مجلس در این راستا حمایت‌های لازم را خواهد داشت.
دکتراقبال شاکری استاد دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه صنعتی امیرکبیر، نیز در این مراسم  گفت: با موضوع لجستیک به شدت درگیر هستیم و این موضوع را از مجلس شورای اسلامی (کمیسیون عمران، فراکسیون دانش بنیان و فراکسیون نواوری و و کارافرینی) پیگیری می‌کنیم.
نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: حمایت از نوآوری و تولیدات دانش بنیان، استارت آپ ها و ... روند مبارکی است و ما نباید در این زمینه کوتاهی کنیم.
وی با تاکید بر اینکه فناوری کمک کرده کارهایی که نمیتوانیم انجام بدهیم را عملی کنیم، گفت: به صورت کلی اتلاف منابع وجود دارد که این موضوع باید رفع شود.
به گفته دکترشاکری، ما ضعفی را در برنامه ریزی کشور مشاهده می کنیم اما ما در دوره قبل هم پیشنهاد کردیم که اندیشکده لجسیک و زنجیره تامین ایجاد شود.
وی ادامه داد: ما در راستای ایجاد این اندیشکده با کمک مرکز پژوهش‌ها و فراکسیون عمران و کمیسیون های مربوطه حمایت خواهیم کرد زیرا تاکنون ازا ین اندیشکده ها برکات زیادی داشتیم.
وی افزود: کمیسیون ها موضوعات مشخص و اولویت های تعیین شده ای  دارند اما مدل حل مسئله به دست دانشگاهیان است.

 
رئیس سازمان ملی بهره ‌وری ایران؛
دانشگاهها مکلف هستند برای افزایش بهره وری
 در راستای رشد اقتصادی کمک کنند

رئیس سازمان ملی بهره ‌وری ایران گفت: تکلیف بزرگی بر عهده  افراد حاضر در بخش مدیریت یا دانشگاه ها در قالب متد و تکنیک  است که  در اختیار صنعت قرار دهند.
دکتر میرسامان پیشوایی رئیس سازمان ملی بهره ‌وری ایران در مراسم اختتامیه همایش پایانی سومین دوره جایزه ملی تعالی لجستیک و زنجیره تامین گفت: یکی از موضوعات در کشور که ضرورت، فوریت و اهمیت دارد رشد اقتصادی است که  به عنوان یک موضوع کلیدی شناخته شده است.
وی با تاکید بر اینکه رشد اقتصادی هم از دو مجرا  اتفاق می افتد، گفت: تزریق سرمایه برای خروجی بهتر یکی از مجراهای رشد اقتصادی است و دیگری  استفاده از علم، دانش، عقل و تفکر است که رشد مبتنی بر بهره وری محسوب می شود.
وی گفت: اگر رشد زیادی داشته باشیم اما بهره وری نباشد قاعدتا  با سرمایه گذاری هم خروجی خوبی در رشد اقتصادی نخواهیم داشت.
پیشوایی افزود: در حال حاضر در کشور چشم امید اصلی برای رشد اقتصادی، بهره وری است و اینگونه نبوده که  حق انتخابی داشته باشیم بلکه راه دیگری نداشتیم و نداریم زیرا سرمایه ای وجود ندارد که از طریق مجرای اول رشد اقتصادی را تجربه کنیم.
وی با بیان اینکه  اکنون باید تکلیف رشد اقتصادی را از محل بهره وری محقق کنیم، گفت: این امرنیازمند نوآوری، دانش و تدبیر است که بخشی از آن به افرادی که در مدیریت زنجیره تامین فعالیت می کند بر می گردد.
پیشوایی خاطر نشان کرد:  ما متاسفانه علی رغم تکلیف  برنامه توسعه ای کشور خصوصا برنامه ششم قرار بوده ۲.۰۸ از محل بهره وری رشد اقتصادی برای کشور ایجاد کنیم، اما از سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۹ متوسط رشد شاخص بهره وری ما منفی یک درصد بوده است و این نشان میدهد نه تنها به جلو نرفتیم بلکه عقبگرد هم داشتیم.
به گفته وی، خوشبختانه در دوسال گذشته این رشد مثبت شده و در سال ۱۴۰۰ رشد ۳ درصدی از محل بهره وری داشتیم که خیلی جای خوشحالی ندارد زیرا اگر تا دوسال دیگر این ۳درصد را تکرار کنیم تازه به شاخص ۱۳۹۰ می رسیم.
وی گفت: لذا تکلیف بزرگی بر عهده  افراد حاضر در بخش مدیریت یا دانشگاه ها در قالب متد و تکنیک  است که  در اختیار صنعت قرار دهند.
وی با بیان اینکه  سازمان ملی بهره وری وظیفه اعتبار سنجی جوایز در حوزه کیفیت و تعالی بهره وری را دارد ، گفت: جایزه لجستیک و زنجیره تامین هم تاییدیه این سازمان را اخذ کرده و اینطور نیست که فقط یک جایزه اعطا شود بلکه باید در آینده این جایزه یک نهاد برای گفتمان سازی، تئوری سازی، جریان سازی و... در راستای بهره وری کشور باشد.
پیشوایی تاکید کرد: اگر این جایزه برگزار می شود باید به تعالی و ارتقا بهره وری کمک کند و یک فضای رقابتی را در کشور ایجاد کند.
وی افزود: امیدواریم نتایج ملموسی برای تعالی لجستیک و زنجیره تامین  در سطح ملی، بخشی و بنگاهی داشته باشیم.
در این مراسم از ۱۴ شرکت تقدیر به عمل آمد.